lördag 24 maj 2008

Mormor 100 år
Idag hade min mormor blivit hundra år. Dock ville hon inte bli det utan dog ganska nöjd för ett år och fyra månader sen. Men, det hindrar ändå inte att jag saknar henne fruktansvärt mycket.
På bilden, mormor när hon tog sjuksköterskeexamen 1927.
Mormor som brud mitt under andra världskriget. Hon hade kommit från Finland till Sverige med finska krigsbarn, och träffade morfar här.
Hennes krona är gjord av piprensare, ett bevis på hur påhittig man blev när resurser försvann!
Mormor till höger med sin bror Alwar och sin syster Elly, tidigt 20-tal.



Långa raden, alla mormor syskon med ytterligare ett på väg.

(Bilden kommer från Alwars bok "Min väg")

Min mormor var en ovanligt cool person, och trots att hon snart skulle fylla 99 när hon dog var hon ändå klar och pigg. Hon diskuterade gärna allt från Mona Sahlin som ny ledare för socialdemokraterna till vad jag hade på mig och min systers nya digitalkamera.

Puss mormor!

Med vänliga hälsningar,

Miriam

Inga kommentarer: