tisdag 9 december 2008

Julkakera!
Här kommer två till recept från familjen Parkmans traditionella julkakfat! Eller kakera, som man säger här i trakten.
Vi börjar med Dubbelt så Goda, som verkligen är som de låter.
För ca 30 st kakor, eller en tårta med tre bottnar.
Maräng:
200 g mandel eller hasselnötter,
5 dl florsocker, 4 äggvitor
Kräm:
1 dl starkt kaffe, 1 msk vetemjöl
1 äggula, 125 g smör, rumsvarmt
1/2 dl florsocker, 1/2 tsk vaniljsocker
(eventuellt lite potatismjöl)
Sätt ugnen på 175 grader. Mal mandeln/hasselnötterna och blanda med florsockret. Vispa vitorna till hårt skum och vänd ner dem i socker/nötblandningen.
Lägg smeten i teskedsstora klickar på bakplåtspapper på en plåt. Grädda ca 10 min i mitten av ugnen och låt sen kallna på papperet.
Blanda kaffet och vetemjölet i en kastrull och sjud till en kräm. Ta från värmen, rör ner 1 äggula och låt kallna. Rör smör, 1/2 dl florsocker och vaniljsocker smidigt. Blanda detta försiktigt med den kalla kaffekrämen. Om krämen skär sig kan den repareras med 1 tsk potatismjöl.
Lägg ihop marängplattorna två och två med kräm imellan, och förvara kallt.
(vi har kakburkarna på balkongen!)
p.s de brukar räcka länge även om de är förödande goda, för man orkar sällan mer än en åt gången... Bra kaka alltså! Och om man gör en tårta av det har man krämen som fyllning och vispar lite grädde till toppen. Färska bär är gott till! d.s
Sen fortsätter vi med Bondkakor, eller Bonnkakor, som det oftast uttalas. De blir spröda och knapriga till kall mjölk, men underbart sega när man doppar dem i kaffet!
För ca 70 st.
5 1/2 dl vetemjöl, 2 dl socker, 1 msk ljus sirap, 1 tsk bikarbonat,
1 msk vatten, 3/4 dl (50 g) grovhackad sötmandel, 200 g smör
Lägg mjölet i en hög på bakbordet och gör en fördjupning i den. Tillsätt sockret, sirapen, bikarbonatet utrört i vattnet, mandeln och smöret, skuret i skivor. Hacka/knåda snabbt ihop alltsammans till en smidig deg.
Forma 2 rullar, 4-5 cm i diameter. Lägg dem i plastfolie och förvara dem i kylskåpet några timmar eller tills de är hårda.
Skär dem i 1/2 cm tjocka skivor, och lägg dem på en smord plåt eller bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen tills kakorna fått guldgul färg, 5-7 min.
Förvara i tät burk.


Med vänliga hälsningar,
Miriam

11 kommentarer:

Sara P. sa...

JAG KOMMER HEM SNART Å DÅ SKA JA KÄKE SÅ ATT KÄKARNA GÅR UR LEEEEED!!

Anonym sa...

Åh så gott. Det blir nog att baka bonnkakor imorgon! :)

Anonym sa...

Tjusigt Miriam! Jag tänkte höra med dig om du tänkte göra några kanderade äpplen till julskyltningen imorgon? Annars gör jag det ikväll tillsammans med några muffins! Vi har allt som behövs hemma, bortsätt från äpplena. Men dom tänkte mor köpa med sig påväg hem! Så vi inte gör dubbelt-upp tänkte jag :0)

Anonym sa...

Du har ett pris att hämta på min blogg! :)

Anonym sa...

i like the way you've wrapped the cookies up all nicely with the bow

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

vilka smaskiga recept,tack!

Anonym sa...

du måste vara en av de mest eleganta kvinnorna jag någonsin stött på. kanske är det kanske en hemlighet men jag det är nog värt att fråga:
hur fixar du ditt hår så där innerligt fint?

Miss Rascal sa...

Oh my, I need to try them because of the coffee, my man is gonna love them.

Thanks doll, I let you know how they turned out. :)

<3

Miriam Parkman sa...

sara: Kakera ä redo!

amanda: vi är bäst.

annelina: Tack så hemskt mycket! Det var snällt och jag blir så glad varje gång:)

theresa: Thank you! It's nice to do if you're giving them away. Or, you can tie it on a tin, if you want to give away some more cookies than just four;)

glamour-och-fläskpannkaka: Varsågod! Det är garanterat smaskiga.

malin: Åhå tack så mycket! Det är sannerligen ingen hemlighet -en del finns ju under kategorin "Hairdo-tutorials". Dock borde jag kanske göra en ny nu, men min basicfrisyr består bara av tre rolls, typ pin curls, som jag rullar på ett finger och sätter fast. Sen drar jag bak lite hår från sidorna och sätter ihop bak, och sen får resten bli en eller två flätor, en knut eller en hästsvans. That's it.
:)

little rascal: I also love most baked things with coffeeflavour... These are one of the best! I'll wait for your result;)

Anonym sa...

Mmmm, Dubbelt så goda finns nybakta hemma hos mig oxå.. Ljuvliga ! :D

Anonym sa...

Det bästa med bonnkaker är ju degen, man kan ju nästan låta bli att grädda dem och bara äta som de är :D