söndag 14 december 2008

Pepparkaks- och lingonbakelse

Världens enklaste recept, för en långpanna. Använd samma kaffekopp hela tiden så blir det rätt.

5 kkp socker, 5 kkp filmjölk, 3 tsk kanel, 3 tsk nejlikor, 1 l vetemjöl, 1 msk bikarbonat, 2-4 msk lingonsylt, 15o g smält smör

Blanda allt. Stjälp upp i stor långpanna, ca 20 min på 200 graders värme. Den ska vara lite kladdig! Skär i bitar och garnera med spritsad grädde och en klick lingonsylt. Har man så är det fint med ett litet lingonrisblad också!

Med vänliga hälsningar,

Miriam

6 kommentarer:

spoonful sa...

Det låter supergott :)

Anonym sa...

Verkar enkelt och gott. Tack!

Elina sa...

Ooh, den ska jag prova!

Anonym sa...

Jag har ett baktips åt dig som är ganska likt detta ! :) Antingen är man duktig och gör en egen mjuk pepparkaka eller så köper man en såndär bakmix.. Ovanpå sätter man färskost eller kesella mixat med frusna lingon och ev sötning :)

Miriam Parkman sa...

a spoonful of mint: Det är det! De flesta brukar gilla den:)

frida: Ja, på pricken!

elina: Här köps inga bakmixar;P
Men din topping lät inte alls dum! Jag ska prova nästa gång:)

padam padam sa...

Det verkar gott (och enkelt) men ursäkta en baknovis: ska man ha en liter mjöl? Jag bakar inte så ofta och tyckte att det lär mycket, fast det är säkert som det ska vara :)