söndag 7 september 2008


Hairdo-tutorial del .1

På förfrågan kommer här nu en liten frisyrlektion. Det är en enkel vardagsfrisyr, som bara drar fördel av lite halvsmutsigt och okammat hår. Om man gör den ordentligt kan man göra den kvällen före och förhoppningsvis ha i några dagar sen!

(det här skulle egentligen ha kommit upp igår, men våran dator krånglade så mycket att jag inte orkade med den.)

Tack till kära Mirjam, som är snygg modell och som lånade ut kamera.


Mirjam före. Hon har lite-längre-än-till-axlarna-längd, och lugg till nästippen, samt en gammal permanent med små lockar.

Before. Mirjam has a-bit-longer-than-the-shoulder-length on her hair and a fringe that reaches her nose.


Steg 1.

Kamma luggen slätt bakåt och spraya. Kamma igen, snurra lite och "tryck fram" för att få lite volym. Spraya.

1. Comb the fringe backwards and spray it. Comb again, twist a little and "push" it forward, to get some volume. Spray.


Steg 2.

Håll den snurrade slingan och forma en ögla så att topparna på slingan läggs åt höger. Fäst med hårnålar. Spraya.

Hold the fringe and shape it to a little "hole", and put the ends to the right. Pin it with bobby pins. Spray.


Steg 3

Peta in topparna under lite annat hår och fäst eventuellt med en hårnål.

Hide the ends and pin it, if needed.


Steg 4

Och nu till sidorna. Antingen drar man en slinga rakt upp från öronen, och fäster med en kam eller hårnålar. Om man har mer tid kan istället göra små rolls, ungefär på samma sätt som luggen. Ta en slinga och kamma igenom uppåt, spraya lite och snurra in mot hjässan. Fäst med hårnålar, gärna med någon fin blomma eller så! Spraya.

And now to the sides. If you have a limited amount of time, you can just take some hair just above the ear, comb uppwards and pin with a comb or bobby pins. If you though have some more time, you can make small rolls instead. Take the same hair above the ear, and twirl it against the head. Pin with cute bobby pins and spray.

Lack-of-time-sides.

Steg 5

Ta två slingor på vardera sida "efter" rollsen och tvinna lite. Fäst med hårnålar, eller med hårspännen som på bild två. Samla ihop det resterande håret, "vik in" det och rulla uppåt. Om man inte har någon "rat" (löshårsvalk), som jag, är det bra om håret är lite trassligt, för då går det lättare.

Take some hair on both sides "after" the rolls and twirl a little. Pin them together with bobby pins or pretty hairclips. Put the rest of the hair together and "fold it in"; it will only help if the hair is a bit messy (if you haven't got a "rat").

Rulla in och fäst med hårnålar eller kammar. Spraya lätt!

Roll it and pin with bobby pins or combs. Spray easily!

Klart!

Finished!

För Jennys bröllopsfrisyr gick jag i princip helt efter den här videon, som visar väldigt klart och tydligt. Det enda vi gjorde annorlunda var att vi också använde en trippeltång, efter att vi tagit ut pin-curlsen. Sen precis som videon visar!

For my sister Jenny's wedding-hairdo, I mostly followed this very good youtube-film. The only difference I did was to use a trippelcurler as well for the waves, after we had taken out the pin-curls.

(sorry for the weird space here, it just won't disappear)















Med vänlinga hälsningar,

Miriam

11 kommentarer:

B-b-b-etty sa...

tjusigt. jag kör mest på hästsvans och en faux bang på sidan.

Miriam Parkman sa...

Ja, det går ju också snabbt! Men, mina toppar behöver klippas och är så fula så att jag inte vill ha dem utsläppta i en hästsvans... ;D Jag hinner inte/orkar inte locka den heller. Så, in med det bara i en knut eller en valk!

Anonym sa...

Ooh! Fantastic tutorial--thank you so much for photographing the steps and posting them. I'm eager to try the little fold you showed at the bottom. :)

B-b-b-etty sa...

haha mina med. klipper mig själv men sist gick jag till en frisör och hon klippte inte topparna rakt utan hackigt så det ser fördjävligt ut faktiskt. tänker alltid att jag ska rulla upp bakhåret men jag orkar aldrig. jag är väldigt väldigt lat.

hurdan rat använder du?

Emma sa...

Åh,var får man tag på rat egentligen? Har velat ha det så man kan göra fina frisyrer, men inte en susning om var man kan hitta det!
(Jättefin blogg förresten, jag är själv 18 årig tant! ^_^)

B-b-b-etty sa...

emma: jag säljer faktiskt 2 st ;D

Anonym sa...

Åh! Vad glad jag blev nu! Jättebra beskrivningar. Mer sådant!

Sveriges bästa blogg just nu är Miriams kafferep!

Kram!

Miriam Parkman sa...

casey: How good! If you try it, send me a picture on miriamskafferep@gmail.com . I'm eager too see the result!;)

betty lou: Jag har en kompis som pluggar till frisör som klipper mina, fast den här gången ska jag nog fråga min kompis mamma bara. Det duger! Jag använder ingen rat alls, för jag har ingen. Ge mig en länk till försäljningen av dina;)

emma: Ja jag antar att både du och jag får försöka köpa av Betty Lou! För jag vet inte heller var man kan få tag på en, förutom på internet och möjligen i gamla hårsalonger som fortfarande har allt sånt. Var man nu hittar sånna.

rebecca: Vad bra! Och vad glad jag blir av att du tycker så! Tack så jättemycket!

B-b-b-etty sa...

http://www.tradera.com/category/category.aspx?ftgnr=172745&listtype=1

jag har en flyttkartong med kläder och sånt jag ej använder och försöker bli av med allt för att få pengar nu när jag är mellan 2 jobb :(

Miriam Parkman sa...

Tack! Dock får jag nog önska mig en sån i födelsedagspresent eller nåt, jag kan inte riktigt ha spenderarbrallorna på just nu. Dessutom är det så bökigt att handla på internet så länge jag inte är 18! Inget medlemsskap på tradera, ingen internetbank... Ja du förstår. Men sen lovar jag att jag kommer börja bjuda på dina kammar och rats!

Kitten loves vintage sa...

NU har jag provat...Tusen tack för anvisningarna!! :) Jag hade heller ingen rat men man är väl lite knasig och gör sin egen, jag använde två sånadär skum-papiljott-grejer (inte såna som har järntråd inuti) som jag skarvade ihop mha lite garn. Funkar hur bra som helst. Resultatet finns förresten på min blogg, http://kitteninlove.blogspot.com/

Förstås skulle en ordentlig rat vara bäst, så se nu till att handla av betty lou ;)