måndag 15 september 2008

Ur farmor Margaretas arkiv del .1
Min farmor har alla bilder och tidningsurklipp som rör familjen Ullberg/Parkman från ca 1946, fram till idag, prydligt klistrade i album. Jag har kollat i de flesta flera gånger om, men de allra finaste är hennes ungdomsalbum, och här får ni några smakbitar!
Ovan, farmor med sin lillebror Krister på cykelsemester i Dalarna.
Kolla in hennes fina shorts och solsnibb!
Till vänster, KGF:arna (Kristna Gymnasieföreningen) på skidlov hemma hos farmors familj i Kall, Jämtland. Se så fina skidkläder de har!
Till höger, lite mera vintersport i fin kappa och annat bus i söta hängselbyxor med lillebror Krister igen (ledsen för den dåliga scanningen).

Finfina hängselbyxorna igen uppe till vänster, där farmor står med sin bästa vän Maren. Sen allmänt söta barn!

Farmor tog studenten, något som inte var alldeles vanligt.

Sen bars hon hem på en bår av KGF:arna! Roligt tycker jag.

This is pictures from my grandmother's youth. She's got every picture of our family, from 1946, perfectly put in lots of albums! I have looked through most of them several times, but the most beautiful ones are the ones from her youth. She's so happy and so beautiful! Her clothes are desirable...

Med vänliga hälsningar,

Miriam

5 kommentarer:

B-b-b-etty sa...

Maren hade en finfin kjol också! Cykeln var jättefin, shortsen också :D Hittade en fin skiddress som på bilderna, på eBay såklart men jag hade inte råd.

Jag ärvde av min gammelmoster alla hennes fotoalbum, hon föddes 1910 och dog förra året så det är mycket foton. Hon hade bättre minne än mig men när det kom till vissa foton av sjömän så blev hon senil och döv och ignorerade oss haha.

B-b-b-etty sa...

planen är att scanna in alla foton så man har kopior men måste köpa scanner först. galet mycket album handlar det om också.

Elina sa...

Farmor Parkman är ju vida känd för sina fantastiska fotoalbum faktiskt :)

Anonym sa...

Fruktansvärt söta bilder, tänkte leta på landet, och se om jag hittar några gamla fina album, eventuellt fråga min fotograf till moster.!
Åh vad fina ideer du gav mig nu

Miriam Parkman sa...

betty lou: Mmm jag håller med! Hoppas du hittar en lika fin skiddress någon annan gång, när du har mer pengar;)
Albumarvet låter som en riktig skatt! Försök börja scanna så fort som möjligt, så det finns bevarat ifall något skulle hända. Min farmor brukar berätta det mesta också, jag har till och med fått höra breven mellan henne och farfar, fast vissa detaljer förblir alltid osagda...;)

aleni: Eller hur! Det är en fantastisk samling.

anna: Vad bra att du blev inspirerad! Det är ju världens skatt att hitta någons gamla, avlagda fotoalbum på loppis... Jag är t ex avundsjuk på aleni här ovan, som hittade just ett sånt album en gång som är hur fint som helst. Maila gärna till miriamskafferep@gmail.com om idéerna blir till resultat!