söndag 14 september 2008

Hairdo-tutorial del .2
Variationer för lugg med Pin-curls
Ja här kommen en till enkel tutorial, åter igen tänkt som något man hinner med även till vardags.
Mirjam fortsätter vara den snygga modellen!
Here's another simple Hairdo-tutorial, with Pin-curl variations for the fringe. Mirjam is again the pretty model!

Steg 1

Dela av håret i olika sektioner; luggen som ska vara fram för sig, sidorna i en på "luggsidan" och två på andra sidan benan. Bakhåret kan man sätta som en hästsvans för att få det ur vägen. Kamma sen luggen uppåt och dela av med en bena mitt i.

Separate the hair in different sections; the fringe for the front in one, the sides into one on the "fringeside" and into two on the other side. Put the rest of the hair in a ponytail so it won't be in the way. Comb the fringe upwards and separate it in the middle.

Steg 2

När du delat, börja med den innersta slingan. Dela den igen, med en diagonal bena, så att båda slingorna få formen av en tårtbit (det var svårt att fota, men är noggrannare visat i youtube-klippet jag postade i förra Hairdo-inlägget). Ta sen en locktång, smal eller tjock beror på hur stora lockar du vill ha, men för lugg är det bra med en smal. Snurra håret innåt runt tången, och var noga med att topparna kommer med ordentligt. Håll en stund, och dra sen ur tången utan att släppa ut själva slingan. Håll kvar locken med fingrarna och fäst med hårnålar eller små clips, som är väldigt praktiska och bl a finns på Coop för endast 13 kronor. När du lockat båda slingorna tar du den andra delen, delar den på samma "tårtbits-vis" och lockar.

When you have separated, start with the inner part. Separate it again into two, with a diagonal line, so it looks like a piece of cake (it was hard t get a good picture of it, so watch the youtube-film that I posted the last time if you want a beter explanation). Then take a curlingiron, thin or thick depending on how big curls you want, but a thin one is best for the fringe. Twirl the hair around the iron, and make sure that the ends doesn't slip out. Hold it for a short while, and then carefully pull the iron out of the curl, without loosing the shape. Pin the curl with bobby pins or with clips, that really keep them into place. When you've made two curls of the first part, do the same thing again with the second part.

När du är klar blir man såhär söt!

When you're done you'll look this pretty!

Lockarna behöver inte alls vara i länge, men en några minuter kan vara bra.

The curls don't have to stay pinned for a long time, but a few minutes is good.

Under tiden kan man spexa lite med sig själv i spegeln!

During the time you can make funny faces in the mirror!

Steg 3

Ta ut spännena och släpp ut lockarna. Borsta försiktigt igenom dem och spraya lätt. Sen börjar det roliga! Man kan lägga dem på flera olika sätt och det är bara att pyssla på och se vad som funkar. Har man näslång lugg som Mirjam kan man t ex få en riktig Marilyn-lugg.

Take out the pins and let the curls out. Brush through carefully, and spray a little. And then ste fun begins! You can put the curls in thousands of ways, so just sculpture them in different ways and see what's working. If you'r fringe got nose-length like Mirjams, you can get a real Marilyn-wave.

Släpp ut lockarna även på andra sidan och sätt upp dem på enklast möjliga sätt med en kam eller hårspänne, och spraya. Stanna där eller fortsätt med...

Let the curls out on the other side as well, and put them up on the most easy way with a comb och pins. Spray easily, and leave it there or..

...gör en fläta...

...make a braid...

...eller en fin knut!

...or a nice bun!

Man kan också lägga lockarna i vågor, som jag gjorde till Jennys bröllopsfrisyr. Då kammar man, sprayar och sätter fast slingan ungefär såhär.

You can also put the curls into waves, like I did for my sister Jenny's weddinghairdo. Then you comb, spray and pin the hair like this.


Tjusigt värre!

Elegant!

p.s Jag har varit på kyrkkaffe och ätit bullar och kakor som bara riktiga kyrktanter kan baka, och ikväll blir det ännu mera fika! Jag ska nämligen till Elin som har avskedsfika innan hon åker till London och blir au pair. Förhoppningsvis kommer det någon bild därifrån sen. d.s

p.s I was in the church today, and ate lovely cinnamonbuns that only the old churchladies can bake! And, more sweets it will be. Tonight I'm going to Elin, who soon will move to London and work as an au pair. She has told me a lot of the various sweets she has made for the evening! So, I got my hope's up and hopefully I will get some pictures of it.

Med vänliga hälsningar,

Miriam

11 kommentarer:

B-b-b-etty sa...

jag har en locktång men använder den inte, mitt hår går inte att locka med tång. måste ha i den länge för att nåt ska hända. jag kör alltid med pincurls över natten, när jag orkar. var ett tag sen sist

Anonym sa...

åh. så fint du kan alltså. Blir helt till mig, haha :D

Elina sa...

Håller med Betty Lou, mitt hår funkar inte heller med locktång tyvärr. Och det är ju inte alltid man orkar sova med dem heller...

Men tack för tipset om clipsen, jag har letat sådana!

B-b-b-etty sa...

elina: sova med dom är inget problem, bara jobbigt att ta sig orken att göra dom :D

vifsla sa...

Vad fint du gjort! Verkligt bra inspiration för mej som gör tappra försök med spännande frisyrer.

spoonful sa...

Ja, vad fint!

Miriam Parkman sa...

betty lou och elina: Hm vad konstigt! Jenny, min syster, har jättejättetjockt hår och jag trodde att det aldrig skulle gå att locka det med min locktång till bröllopet. Men det gick finemang! Fast, man vet ju aldrig. Men hur gör ni då? Snurrar ni bara? Det skulle nog jag aldrig ha tålamod till...:P

sött nonsens: Tack! Om du provar, skicka gärna en bild till miriamskafferep@gmail.com eller lägg ut på din egen blogg;)

vifsla: Tack! Hoppas allt går bra med experimenterandet. Det är det bästa sättet!

a spoonful of mint: Tack och bock!

B-b-b-etty sa...

jag har så mjukt hår, kan vara det. mina systrar hånar mig för att jag inte kan behålla lockar. jag kör med pincurls, läggningsvätska och sen sprayar jag ett par gånger under dan så att det ska hålla. ser knaprigt ut men jag har inget val.

brukar göra vanliga snurror också, vill gärna veta vad det egentligen heter på engelska också, blir ju som en pincurl egentligen.

Anonym sa...

Hej, du var otroligt vacker. :)

Miriam Parkman sa...

betty lou: Hm, vad konstigt, jag har också ganska mjukt hår... Men det blir somsagt alltid bättre på mig när håret är lite smutsigt. Mitt största problem ligger är luggen, som är alldeles för babyhår-fjunig. Den får jag spraya för att den ska hålla tills den ser knaprig och smutsig ut!

tess: Ja nu är det ju inte jag på bilderna, utan min vän Mirjam, men vi heter ju nästan samma och är ganska lika så det är ju inte så konstigt att det blir lite förvirrande:) Men jag håller med om att Mirjam är vacker!

Anonym sa...

oh, så fint inlägg!