lördag 6 september 2008

Korsmässomarknaden!
Som jag skrev igår, så var jag på den årliga Korsmässomarknaden här i stan idag. Vädret var strålande och det är alltid lika mysigt att ströva omkring bland hemgjort tunnbröd, sylt, saft, ost och hantverk i prima kvalité. Man skulle utan besvär kunna spendera flera tusen! Dock går det inte riktigt, men vi kom iallafall hem med två utsökta ostar (jag provsmakade alla först!), några påsar tunnbröd, en syrlig svartvinbärsmarmelad och två fynade linnegardiner.
Ovan; jag köpte jättefina roströda handskar på Amnestyboden för en tia! Sen stod jag länge och väl vid Birgittas stånd, och köpte till slut det underbara 40-talsgardintyget (som ska bli klänning) för 50 kr och en sytrådslåda och en spetspåse för 20 kr. Birgitta driver Blå Porten Antik och Loppis en bit utanför stan, vilket är ett helt fantastiskt ställe! Där hittar man alltid mer än en sak.

Min gamla sommarjobbsbutik sålde förstås sina goda safter, sylter och bröd.

Några tanter tittar på några fantastiska handbroderade dukar som jag också gärna skulle vilja ha. Speciellt en i naturfärgat linne, som hade broderier i gräddvitt, med två trådar Molinégarn och en tråd silke. Det skimrade otroligt vackert! Billiga var det också, bara 500 för en stor. Det är billigt, för bara materialet lär kosta ca 300-400.

100 kronor för så mycket sömnad och broderi är ingenting!

Sen kom vi till ett av mina favoritstånd. Ringvor Gustavsson's tovade hattar har jag dreglat över i flera år nu, för att de är så söta, roliga och unika. Bl a har hon underbara små clochéhattar! Ett starkt tips om man har page och vill ha en riktig 20-talslook. Har man för det mesta knut, som jag har, blir det lite tihgt tyvärr. Men, hon har även andra modeller;

Något större clochéhatt med svängd kulle. Just den här matchade mig väldigt fint idag!

Lika matchande, men med vitt brätte och en liten blomma.

De flesta hattar kostar 650 kr, så det är något man kanske får önska sig. Men de är perfekta i vinter! Varma som en mössa, fast lite tjusigare. Kolla mer på hennes hemsida, eller ring 0915-20094

Today I visited the local grocery- and handicraftmarket I wrote about yesterday. The weather was shining and it was really cosy! We bought two delicious cheeses (even if I tasted a lot more!), some bread and a jar of black currant-marmalade. Then I found a beautiful pair of gloves for 10 sek at Amnestyboden (a charity second hand-shop), a box of various sewingthreads, a bag with different laces and a pair of wonderful 40's curtains! They will all be perfect for a dress I'm going to make. I bought it from Birgitta, a woman I know who has a second hand and antique-shop around here, where you always find more than one thing!

As usual, I also stopped at Ringvor Gustavssons beautiful hats. They are som sweet, personal and funny!I really wold like to have one, and I tried a few that I really liked. If you have a 20's bob, you should look at her clochéhats. Visit her website here.

Med vänliga hälsningar,

Miriam

2 kommentarer:

Anonym sa...

You're oh so elegant with this hat! You look like our french actress Cécile de France!

Miriam Parkman sa...

Thank you! I'm so flattered by that likeness. And of having a french reader!