tisdag 2 september 2008

O'hoy Sailor!

Jag vet, sommaren är över, men lite somrig Sailorinspiration skadar aldrig i gråregnet!

Jag blev lite inspirerad av Sailor-dressen jag postade häromdagen från ReVamp vintage, och kom att tänka på den klassiska Life magazine-bilden ovan. Jag har en jubileumsfotobok med deras bästa bilder där just den här finns bifogad som ett samlarfoto, och jag tycker att den är så himla söt! 14 augusti, 1945, äntligen fred!

Vilka det är på bilden är okänt, men den här mannen påstår att det är han iallafall. Jag tror på det, för det är ju alltid roligare att tro på saker än att inte göra det.

Söt sjömansflicka, tidigt 1900-tal.




Ett pampigt (och romantiserande!) gammalt filmklipp, med riktigta sailors;
Klassiska Shanghai Lil'.
Fin tavla på okänd sjöman som jag hittade när jag googlade på "Sailor".
Min eviga favorit;
André de Dienes tidiga 40-talsbilder på Marilyn Monroe. Någon gång ska jag göra ett helt inlägg om det!
Men först och främst tror jag att det här ska få bli min klädinspiration för imorgon...
I love the sailor-style, even if the summer is over. My favourite style-inspirations is the classic Life magazine-picture from august the 14th 1945, the classic old movie Shanghai Lil' and André de Dienes early 40's pictures of Marilyn Monroe. I think that this is going to be my dressing-inspiration for tomorrow...
Med vänliga hälsningar,
Miriam

6 kommentarer:

B-b-b-etty sa...

jag älskar den 1:a bilden, hade en affisch med den som motiv ovanför sängen. blir så glad av att se den.
älskar sjöman i övrigt, tycker det tidiga 1900-talets sjömansmodet för barn borde komma tillbaks. för vuxna också, är så svårt att hitta fina sailor-kläder.

"On the town" är nog min favorit-sailorfilm. Älskar Gene Kelly!

Anonym sa...

Åhh, jag köper historien att det är han som är med på Life bilden, som sagt, mycket roligare så :D

Anonym sa...

åh. det vill jag se, du klädd inspirerad av marilyn monroe! alldeles för nyfiken! :)

Miriam sa...

betty lou: Jag blir också glad! Den är härlig. Och barn i sjömanskläder är ruskigt sött:)Hela sailor-dresser är det kanske lite svårt att få tag på, men en outift inspirerad av kräver ju inte så mycket;)

tifa: Eller hur!;)

alltidfärggrannastrumpbyxor:
Jo, jag hade ju tänkt att det skulle ha blivit idag och att ni skulle ha fått se resultatet, men det kom lite saker ivägen... Inom en snar framtid!

The Freelancer's FashionBlog sa...

Jag var förlovad me den sjöman i fyra år (men inte längre, vi gifte oss aldrig). Jag saknar nog ltie hela dendär sailor-grejen. Visserligen är sjömanslivet inte så romantiskt som förr men nog finns den ännu lite kvar, sjömansromantiken... och jag är ju helt tossig på den, sailor hit och sailor dit, kommer nog aldrig över det hela.

Miriam Parkman sa...

Oj så romantiskt det låter! Bara själva meningen "Jag var förlovad med en sjöman...", även om jag förstår att det kanske inte alls var så romantiskt bara därför.
Fast, sailorromantiken är fastbiten i mig också...