söndag 21 september 2008

Miriams morotssoppa
Här kommer ett egenkomponerat recept på en värmande höstsoppa! Det låter kanske som lite konstiga smakkombinationer, men jag lovar, den är supergod. Dessutom funkar den också som god bas till t ex en pastasås!
Tyvär har jag ingen bild, då min kamera fortfarande är trasig. Men det kommer kanske framöver!
För ca 4-6 portioner
8-10 morötter 8-10 carrots
lite grönsaksfond eller 1 grönsaksbuljontärning 1 vegetable stockcube
2 nektariner 2 nectarines
några skedar pesto a few spoons of pesto
1 stor vitlöksklyfta 1 big garlicwedge
färsk ingefära fresh ginger
salt och peppar salt and pepper
en stavmixer a mixer/blender
Skär morötterna i slantar och koka dem mjuka, tillsammans med buljongen. Stek bitar av en nektarin i 3-5 tsk pesto, vitlöksklyftan samt 3-5 tsk riven ingefära. Bryn en stund, lägg sen i bland morötterna och koka tills nektarinbitarna blivit något mjuka. Salta och peppra, och mixa sen så att det blir en slät soppa.
Dekorera med den andra nektarinen, skuren i klyftor, någon minut innan servering! Ät gärna med en klick gräddfil och ett gott bröd, t ex Mirjams grissinis, som jag postade receptet på i maj någon gång.
How to cook my special Carrotsoup:
Cut the carrots in slices. Boil them together with the stockcube until they are soft. Fry one of the nectarines, cut in pieces, in pesto, garlic and ginger. After a few minutes you can put it with the carrots, and boil until the nectarinebits are a bit soft. Put some salt and pepper over it, and mix it until it's smooth.
Before serve, decorate with the other nectarine, cut into wedges, and some pepper.
It gets even better with a spoon of sour cream and a homemade bread!
Med vänliga hälsningar,
Miriam

6 kommentarer:

B-b-b-etty sa...

åh vad gott. jag har faktiskt en påse morötter i kylen men jag börjar misstänka att jag inte längre tål dom :( ekologiska morötterna är godast!

Miriam Parkman sa...

Ekologiskt är alltid bäst, för både natur och kropp!;)
Smakar mer gör de också.

The Freelancer's FashionBlog sa...

Jga kan tänka mig att den är supergod, jag brukar själv göra morots soppa med lite röda linser och aprikoser i. MÅste testa med pesto också då :)

Miriam Parkman sa...

Gör det!
Man ska inte vara rädd för att använda frukt i mat. Det blir nästan alltid gott! Till och med isbergssallad är god varm.
Röda linser och aprikos ska jag prova!

Anonym sa...

oj detta låter mums.Jag brukar också exprimentera lite hej vilt :P

Miriam Parkman sa...

Det är det rätta sättet att laga mat på Maja!
Man ska aldrig säga aldrig i smakkombinationer;)